Mediefakta & Upplagor

Då var det dags för upplagesiffrorna för 2014! Siffror som många av er har väntat på. Viktiga siffror för både för mediebyråer och för annonsörer. Eftersom de utgör en av pusselbitarna när man vill annonsera i print och bidrar till beskrivningen av mediehusens och tidningarnas/tidskrifternas varumärke samt position på marknaden.

Precis som förra året kan man konstatera att det inte går att prata om utvecklingen i print som helhet, utan man måste fördjupa analysen och titta på hur de olika printkategorierna utvecklas. 

Det är t ex stora skillnader mellan dagspress, tidskifter och gratistidningar. Och tidningsledningarnas strategiska inriktning påverkar förstås också utvecklingen,

2014 var ett händelserikt år på många sätt. Utvecklingstakten i mediebranschen var fortsatt enormt hög och när vi nu summerar året kan vi konstatera att vi idag kan möta våra medievarumärken på fler plattformar än någonsin, Denna intensiva utveckling ger också möjlighet till nya spännande annonsmöjligheter, något reklamköparna - annonsörer och mediebyråer - förstås uppskattar. 
Viktigt i allt detta är dock att en fragmentiserad marknad också gör det allt svårare att köpa reklam. Det finns mycket att välja mellan, men det är svårt att få överblick och att hitta verktyg att jämföra alla olika möjligheter som finns.

Det är här vi på TS Mediefakta kommer in! 

TS Mediefakta reviderar för att ge annonsörer och mediebyråer opartiskt granskade och relevanta fakta när de ska göra medieval. Vi verkar på uppdrag av reklamköparna och vi har under många år varit en självklar kvalitetssäkrare av printupplagor. En roll som vi sannolikt kommer att fortsätta att ha så länge man vill sälja och köpa printannonser - eftersom köparna vill ha jämförbara och kvalitetssäkrade siffror.

Samtidigt händer det så mycket i branschen, så printupplagor är inte längre det enda verktyget. Nu finns medievarumärkena på en mängd plattformar. Något TS förstås också numera gör, eftersom vi vill vara den kvalitetssäkrare av siffror som annonsörer och mediebyråer vill ha. 

Under 2014 lanserade vi vårt Varumärkeskort. Där siffror för alla mediehusens plattformar presenteras. En produkt som visar på mediehusens starka varumärken och samtidigt gör det enklare för reklamköparna att få överblick och jämförbarhet.
Och nu 2015 lanseras vi även en helt ny säljutbildning – TS Sales Academy. En utbildning vi tagit fram tillsammans med Smart Company och som riktar sig till den moderna mediesäljaren. Målet med utbildningen är att kursdeltagarna ska gå från att vara mediesäljare till att bli affärskapare – med mediehusens alla plattformar som bas för erbjudandet till kunden. En jätte spännande satsning som vi förstås tror mycket på!

Det hände mycket på mediemarknaden under 2014 och garanterat kommer den snabba utvecklingen att fortsätta även under 2015. Kanske kommer det t o m att gå ännu snabbare!

Vi på TS ser fram emot att få fortsätta att vara en del av denna resa. Bland annat genom att fortsätta att ge annonsörer och mediebyråer opartiskt granskade och relevanta fakta när de ska göra sina medieval. Under resten av året kommer vi förhoppningsvis att se alltfler medievarumärken publicera sina Varumärkeskort, där printupplagan är en del, men där alla andra plattformar också finns med. Och vi hoppas förstås att många vill prova vår nya säljutbildning!

Vill du veta mer om Varumärkeskortet eller TS Sales Academy – eller bara vill du bolla andra tankar, idéer eller frågor - hör av dig! Jag kommer mer än gärna till dig och lyssnar eller berättar!

Maria Rosengren, VD på TS.

Some description

Vidare till publicerade upplagor 2014 »