Nyheter

[2018-07-15]

Medieköpare i UK om opartiska mätvärden och nya projektet Ozone Project

Steve Goodman, Managing Director Print hos Group M i UK uttalade sig i juni tidigare i år om behovet av transparens. Det finns en uppsjö av metoder som medieägare kan ta till för att leverera sina publikationer i sina läsares händer. Medieköpare vill ha en tydlig och oberoende verifiering som innehåller både cirkulationssiffror och vägen från medie till läsarnas händer.

Man efterfrågar bättre förståelse för de relativa värdena för cirkulationen av en publikation gentemot konkurrenter vilket skulle resultera i bättre grundade beslut på kundens vägnar. Samma trend ser vi här för den svenska marknaden.

I UK betonar man vikten av att förstå och tolka dessa siffror över året, snarare än att bara överväga ett övergripande medelvärde, för att maximera investeringen.

“Media buyers want clear, independent verification which includes both circulation figures and the route by which the publication has ended up in the hands of those readers.”

Med anledning av detta har Audit Bureau of Circulation (TS motsvarighet i Storbritannien) moderniserat sitt tillvägagångssätt, både gällande vad de granskar och hur siffrorna rapporteras. Förmodligen är kärnan i ett nyhetsmärke innehållet, men oavsett hur utmärkt innehållet är, kan det bli värdelöst om den påstådda täckningen av målgruppen som den lockar inte kan verifieras på ett opartiskt manér.

Printsektorn i Storbritannien har en oöverträffad verifiering, med kombination av både den senaste Pamco-data och den starkt etablerade ABC-cirkulationsdatan. Nyhetsvarumärken har haft förmåga att producera opartiskt verifierade nyckelförsäljningsvärden sedan 1931 då ABC etablerades.

Under åren har andra gemensamma kommittéer för industrin antagit ett liknande tillvägagångssätt för andra mediekanaler.

Nya ändringar av både standards och hur de rapporteras hjälper till att ta fram tydligare insikter och driva enklare övergripande jämförbarhet. Varje mätvärde på ett ABC-certifikat säkerhetskopieras som bevis, vilket säkerställer att ABC tillhandahåller granulerad kvalificerad data som helt enkelt inte finns någon annanstans.

Nya ABC-standards är en del av förändringen av medielandskapet och visar att industrin har en positiv inverkan på att uppdatera standarder och se till att rapporteringen är lämplig för ändamålet.
Vid Group M UK spenderar man över 400 miljoner kronor per år på uppdrag av sina kunder inom att publicera varumärken över sina tryckta och digitala plattformar. Anledningen är att nyhetsvarumärken erbjuder säkra miljöer för kundernas produkter och tjänster, det bidrar till långsiktiga varumärkesbyggande insatser och de når en engagerad publik.

Den opartiskt granskade ABC-data som samkörs med den allra senaste Pamco-läsarinformationen (med den andra vågen av den data som nu finns tillgänglig) baserat på 35 000 intervjuer årligen resulterar i högsta kvalitet och pålitlig mediedata. Detta är tillgängligt för planerare, köpare och deras kunder, var som helst på denna planet.

Det finns också större potential för utgivare att paketera och sälja publikleverans i relevanta miljöer över sina produkter och plattformar, antingen individuellt eller i samarbete med varandra. Det nyligen påbörjade initiativet från News UK, Telegraph Media Group och The Guardian News & Media med lanseringen av Ozone Project för att gemensamt sälja sin digitala inventering är ett steg i rätt riktning och man hoppas att det fungerar som en språngbräda för utgivare att gå ett steg längre.

Det blir möjligt för sektorn att återvinna en del av den förlorade marknadsandelen. Låt oss inte slösa bort denna möjlighet.

Ozone Project förväntas lanseras under hösten.


Till nyhetsarkivet »



Read about our services and products in English



Prenumerera på våra nyheter!