Nyheter

[2016-03-08]

Nya upplagor, över 100 Varumärkeskort och ett par nyheter!

Idag publiceras en mängd aktuella siffror – ORVESTO helår 2015, TS-upplagor 2015 och sist men inte minst, över 100 Varumärkeskort för tertial 3 2015.

Alla dessa siffror är viktiga - för både mediebyråer och för annonsörer eftersom de tillsammans utgör pusselbitar i medievalet. Dessutom är siffrorna högst relevanta för medierna eftersom de bidrar till att beskriva tidningarnas och tidskrifternas varumärken och mediehusens/förlagens position på marknaden. När det gäller printupplagorna så kan man precis som förra året konstatera att det inte går att prata om utvecklingen i print som helhet, utan man måste fördjupa analysen och titta på hur de olika printkategorierna utvecklas.

Över 100 TS360!
Tittar man på TS360 (Varumärkeskorten) så ser vi nu en stor förändring mot förra året då produkten bara var i sin linda. En mängd dagstidningar, tidskrifter och magasin visar nu bredden och styrkan i sina varumärken när över 100 kort publiceras!

– Det har aldrig funnits så många distributörer av innehåll och så många kanaler för mediekonsumtion som idag. Det har heller aldrig varit lika svårt för annonsörer att få överblick och hitta rätt mediemix utifrån en begränsad budget, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer. Vi som köpare välkomnar både Varumärkeskorten och att medierna fortsätter att vara transparenta och publicera kvalitetssäkrade och branschöverenskomna siffror, oavsett plattform.

Alla aktuella siffror, oavsett plattform, finns, som alltid, lätt tillgängliga för planering och analys i TS Webbtjänst. Men om du redan nu vill ”snabbkika” lite, så hittar du de aktuella siffrorna här och korten här.

Spännande nyheter under 2016
Utvecklingstakten i mediebranschen var under 2015 fortsatt hög och vi kan numera möta våra medievarumärken på fler plattformar och i fler sammanhang än någonsin, Under året har även automatiserad handel/programmatic etablerat sig som ett tydligt alternativ när det gäller digital annonsering. Liksom adblockers och fraud seglat upp som nya utmaningar.

Kopplat till bl.a. detta lanserar TS nu en helt ny revisionstjänst. I samarbete med ABC, vår motsvarighet i UK. erbjuder vi certifiering av mät- och annonssystem när det gäller s.k. Viewability och Brandsafety. Detta är början på en nysatsning från TS Mediefaktas sida där vi i er nytt affärsområde och på nordiskt basis kommer att erbjuda olika nya tjänster för att kvalitetssäkra digital annonsering.

- Detta, att revidera och kvalitetssäkra den digitala annonseringen, är verkligen efterfrågat av oss annonsörer, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer. Vi ser fram emot att arbeta nära TS i dessa frågor framöver och står helt bakom denna satsning.

Läs mer om den nya certifieringstjänsten här!

En annan nyhet inför 2016 är att TS och TNS Sifo planerar en gemensam Informationstjänst som ska göra våra kvalitetssäkrade siffror om möjligt ännu mer tillgängliga och användbara för våra kunder och partners.

Exakt hur tjänsten kommer att se ut vet vi inte – en förstudie är igång i detta nu – och vi kommer förstås vilja involvera våra kunder och partners i arbetet. Hör m.a.o. gärna av dig om du är intresserad av att vara med och tycka till!

Vi på TS ser fram emot 2016 och allt spännande som kommer! Vi ser också fram emot vår fortsatta dialog med dig som kund. Tveka därför inte att höra av dig – alla synpunkter, tankar och idéer är mer än välkomna!

Våhälsningar

Maria Rosengren
vd TS Mediefakta
maria.rosengren@ts.se


Till nyhetsarkivet »


Kontakta oss